diumenge, 28 de març de 2010

La MAT soterrada entre Santa Llogaia i França té un pressupost de 414 milions

El soterrament de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Santa Llogaia d'Àlguema i la frontera francesa ja té un pressupost definit: 414.120.535 euros. La xifra es desglossa en els 163 milions que costarà la subestació, i els 251 milions previstos per fer passar el cablejat de la línia a dos metres de profunditat en el traçat de 32,2 quilòmetres. El preu per quilòmetre de soterrament serà, per tant, de 7.847.516,7 euros.
El Departament d'Economia i Finances de la Generalitat ha publicat l'avantprojecte i l'estudi d'impacte ambiental, que es pot consultar en les oficines dels serveis territorials a Girona. D'aquesta manera, tots els ajuntaments, entitats o particulars interessats en el projecte ja poden presentar les seves al·legacions. Els municipis afectats són Santa Llogaia d'Àlguema, Vilafant, Figueres, Llers, Pont de Molins Cabanes, Biure, Capmany, Darnius, Agullana i la Jonquera.
La MAT deixarà, per tant, el seu traçat aeri a partir de la subestació de Santa Llogaia i anirà seguint el corredor del Tren d'Alta Velocitat (TAV) fins a Llers, segons la proposta que va presentar Red Eléctrica (REE) al Ministeri de Medi Ambient i al departament homòleg de la Generalitat de Catalunya. A partir d'aquí, la infraestructura elèctrica creuarà l'autopista AP-7 i la seguirà també en paral·lel fins a la Jonquera.
A partir de la frontera i al costat de la boca sud del túnel per on passa la Nacional i l'autopista es perforarà un segon túnel per la MAT que anirà en paral·lel fins a connectar-se amb la línia elèctrica que arribarà des de França. La proposta de REE va lligada, d'una banda, a la que va presentar la línia francesa, i alhora, segueix les recomanacions que va redactar en el seu informe el mediador europeu, Mario Monti.

Just fa un any

La publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) coincideix amb la visita que el delegat a Catalunya de REE, Lluís Pinós, va fer just fa un any a Girona per explicar als ajuntaments afectats el projecte de soterrament de la línia. Aquell 27 de març de 2009, Pinós comentava que la proposta és la que tenia "un menor impacte mediambiental" sobre el territori. De fet, la proposta sorgia d'un treball conjunt amb RTE de França. La homòloga de REE a Espanya. Ambdues elèctriques estan dins la societat mixta Inelfe (Interconnexió elèctrica França i Espanya) que és l'ens en què es prenen totes les decisions respecte a la MAT i on es va consensuar el projecte comú.
Aquest tram del projecte de MAT és el que està menys avançat. Aquesta setmana el ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, Miguel Sebastián, criticava que "lamentablement l'actuació d'alguns ajuntaments està generant retards i paralitzacions" tant en el tram espanyol com en el francès pel que fa a la interconnexió de la MAT. De totes maneres, Sebastian va defensar que els treballs "estan avançant bastant". L'inici de les obres està previst pel 2011 i, si tot va segons els càlculs de Madrid, la linterconnexió podria començar a funcionar el 2014.
El tram de MAT entre Bescanó i Sentmenat sembla que serà el primer que entrarà en funcionament a les comarques de Girona. Red Elèctrica va anunciar després del temporal de neu que va deixar a les fosques mitja província de Girona que aquest tram de línia de 400 kV estarà operatiu després d'aquest estiu.

(Font.DdG)