dijous, 3 de febrer del 2011

La línia del TAV per a trànsit mixt estarà saturada el 2016,La Jonquera patirà una important reducció en el tràfic de camions.

Un estudi de la Cambra adverteix que l'augment del nombre de trens de viatgers i mercaderies pel Pertús obligarà a buscar alternatives

A curt termini, ampliar el tercer rail fins a Portbou, fer la variant de Salt i acabar-la a Figueres

La importància que està assolint el tren com a mitjà de transport de futur, tant en viatgers com en mercaderies, es pot comprovar per exemple amb la intensitat amb què es debat el corredor mediterrani. En aquest context, la Cambra de Comerç de Girona va encarregar un estudi per conèixer a fons la situació actual i les potencialitats del ferrocarril per al transport de mercaderies a les comarques de Girona. Segons el seu president, Domènec Espadalé, “estem situats en un punt estratègic i hem d'estar preparats per quan tot funcioni a ple rendiment”.

L'estudi analitza el mapa ferroviari gironí actual i fa les propostes, perquè sigui competitiu en els horitzons del 2016 i el 2026, en funció de la posada en servei del TAV el 2012 o l'estació intermodal del Far d'Empordà. Del 2016 destaca la necessitat d'allargar el tercer rail fins a Portbou i modernitzar la línia per permetre-hi el pas de combois de mercaderies més llargs, 750 metres com a mínim. També inclou completar l'anella ferroviària de Figueres, i fer la variant per a mercaderies de Girona, que passa per Salt. Tot això es considera necessari, perquè el corredor actual del TAV podria quedar saturat el 2016 per l'augment del nombre de viatgers i el creixement de les mercaderies, coincidint amb la posada en servei de la segona fase del centre del Far. A més, el trasllat de passatgers a la línia del TAV permetrà alliberar la de Portbou per a més mercaderies, i així aprofitar millor els dos corredors.
De cara a l'any 2026, les grans millores haurien de ser allargar la variant de Girona fins a Flaçà, convertir a ample mixt la línia de Ripoll i fer que la de Portbou sigui només d'ample internacional. També inclou l'eix transversal ferroviari, si bé no es considera prioritari davant l'eix mediterrani.

Per evitar que les mercaderies
 influeixin el TAV cal portar fins a
 Portbou l'ample europeu i tancar
l'anella de Figueres

Josep Santandreu
president de l'àrea d'ordenació del territori de la cambra

El ferrocarril cada vegada tindrà més
 importància, i aquí estem en un punt
 estratègic que hem d'aprofitar

Domènec Espadalé
president de la cambra de comerç de girona


(Font.El punt.cat)