dimecres, 7 d’abril de 2010

L'estació del TAV de l'Alt Empordà s'acabarà aquest any i encara no s'ha definit cap accés

Els alcaldes dels municipis grans menen la pressa a la Generalitat perquè posi fil a l'agulla en vista d'un retard «injustificable»
Els alcaldes de l'Alt Empordà comencen a estar nerviosos perquè veuen com en matèria d'accessos viaris a la nova estació de tren que es fa a Vilafant el més calent és a l'aigüera. En aquest moment, al marge de les actuacions municipals que han de fer els ajuntaments de Figueres i Vilafant, i que tampoc s'han començat a tramitar, no hi ha res concretat en relació amb la forma com hi accediran aquells usuaris que provenen de fora d'aquestes poblacions. Això implica la prolongació de la C-31 (carretera de la Bisbal) des del Pont del Príncep fins a l'estació i la construcció de la ronda nord de Figueres, amb el túnel sota el castell. Aquestes actuacions depenen de la Generalitat. A més, Foment ha retirat els estudis de la variant de l'A-2 i l'A-26 i haurà de recomençar el procés.
Si avui la Generalitat concretés les dues obres que li reclamen els ajuntaments de Figueres i Vilafant –petició que volen fer extensiva a tota la comarca– i s'iniciés el procés administratiu per a la prolongació de la C-31 i per a la construcció del túnel del castell de Sant Ferran, la tramitació d'aquests projectes tardaria un mínim de dos anys abans no es poguessin començar a construir. Per contra, l'estació provisional de tren, que es fa darrere el Culubret, estarà acabada aquest any. Això fa que l'única manera per arribar-hi sigui a través de la prolongació de l'avinguda Puig Grau –al barri de l'Arengada– de Vilafant i pel camí vell d'Avinyonet –que no està ni asfaltat–, des de Figueres. Aquests dos vials són del tot insuficients per absorbir el volum de trànsit que generarà la nova estació del TAV i del tren convencional.
Els alcaldes de Figueres (CiU), Vilafant (PSC), Roses (PSC), l'Escala (PSC), Castelló d'Empúries (ERC), Llançà (CiU) i la Jonquera (CiU) han consensuat un document, que esperen que sigui aprovat en el proper consell d'alcaldes de la comarca, en què es mena la pressa al Departament d'Obres Públiques i Política Territorial de la Generalitat i al Ministeri de Foment –encara que no se citen aquestes institucions– perquè es concretin i s'executin els projectes d'accessos. De fet, el document és una llista de les necessitats viàries, tant a àmbit local com supramunicipal. «La veritat és que estem molt preocupats perquè tindrem una estació amb les prestacions adequades però, a hores d'ara, ja sabem que no tindrà els accessos que ha de tenir, especialment a l'hora de servir a la resta de la comarca i les comarques del Baix Empordà, la Garrotxa i el Pla de l'Estany», va comentar ahir l'alcalde de Figueres, Santi Vila.

Fre a les variants

Per altra banda, Foment ha optat per revocar els estudis informatius de la variant nord de l'A-2 i de l'A-26 –que ja havien estat a informació pública–, redactar un nou projecte i començar-ne de nou la tramitació. Això vol dir afegir un retard de dos anys més a uns projectes que fa més d'una dècada que es plantegen.
Les propostes viàries que es plantegen per accedir a la nova estació, des de Figueres, són a través de l'ordenació de tot el sector del Turó Baix amb l'obertura de nous vials –el més important, un de paral·lel al carrer Avinyonet– i la construcció de tres nous giratoris, que hi haurà en una gran avinguda paral·lela a les vies del tren i que absorbirà tot el trànsit que generi l'estació. El giratori més al nord estarà a la carretera de Llers i servirà per a la futura ronda nord amb el túnel sota el castell de Sant Ferran; el central, davant l'estació definitiva i l'altre, a l'avinguda Puig Grau de Vilafant que enllaçarà amb l'actual carretera d'Olot, a l'altura del barri de l'Arengada. Aquests giratoris són els que han d'acabar enllaçant amb les infraestructures viàries de caràcter supramunicipal com la prolongació de la C-31 i les variants de l'A-2 i l'A-26, l'any que tots aquests eixos s'acabin construint.

Només alcaldes de CiU

A la presentació del manifest sobre els accessos i serveis de la nova estació, que es va fer ahir a l'ajuntament de Figueres, només hi van ser els tres alcaldes de CiU: l'amfitrió, Santi Vila –acompanyat del vicealcalde d'ERC–, i els de la Jonquera i Llançà. No n'hi havia cap del PSC, ni tan sols l'alcaldessa de Vilafant, municipi on es construeix l'estació. En principi els representants de Roses, l'Escala i Vilafant hi havien de ser, però en el transcurs del cap de setmana van anar variant les seves intencions. La sospitosa absència va ser deguda, oficialment, a «problemes d'agenda», encara que també s'ha apuntat que, tot i que donen suport al manifest, no volien «incomodar» el conseller, Joaquim Nadal, amb «la foto».

(Font.Punt)