La companyia francesa de ferrocarrils SNCF ha encomanat a l'agència parisenca TBWA la promoció del TGV fins a Figueres
La campanya de publicitat explota els clixés més
tronats de l'espanyolitat com les castanyoles
La SNCF, l'equivalent francès de la Renfe, ha fet publicar a tota la premsa
una publicitat per promoure el TAV entre Perpinyà i Figueres. L'anunci ha
aparegut en els diaris principals del sud de l'Estat francès, àrea d'influència
dels possibles clients de la línia del TGV-TAV passada la frontera estatal i
AVE, passada la frontera autonòmica. La imatge per animar els viatgers a prendre
aquest TAV fins a Figueres són unes castanyoles. Primer mot de l'anunci:
“Espagne”.
La campanya ha estat encarregada a una de les més grans agències de
publicitat franceses, TBWA de París, que és qui fa les campanyes publicitàries
de la SNCF arreu de l'Estat francès. Els publicitaris de París han tirat de beta
dels clixés més bàsics per al públic francès. Si es tracta de fer una publicitat
per animar els francesos a anar en TAV fins a “Espagne”, doncs
castanyoles i “flamencó”. Ja que es tracta de Figueres haurien pogut
pensar en altres marques conegudes com Dalí o Costa Brava... doncs no. En
l'imaginari francès, passat el Pertús hi ha flamenc, sangria, toros, putes i
“paelà”. I els espanyols, passada la Jonquera, és ben conegut que fan la
“fiestà” a la “tabernà” mentre una “bandà” va tocant
“passodoblés”. Arriben a “Espagne” i prou, i la imatge de l'Estat
espanyol que a l'Estat francès es transmet de generació en generació és aquesta.
Ben pocs ciutadans francesos es volen assabentar que la realitat espanyola
comporta diverses comunitats autònomes, entre les quals Catalunya. I ni de bon
tros que la Catalunya autònoma es considera una nació i que bona part dels seus
habitants aspiren a la independència. D'això, els grans mitjans de comunicació
francesos no en parlen, no saben com agafar-ho, els trenca massa els esquemes.
Provar d'explicar aquesta realitat catalana a l'Estat francès és assegurar-se
l'etiqueta de periodista parcial, poc rigorós i radical. A l'Estat francès,
acceptar aquesta realitat és posar en qüestió la imatge de postal que ha quedat
intacta des del temps de l'Espanya franquista. Quan el Parlament de Catalunya va
abolir els toros, a l'Estat francès difícilment van entendre que a una part de
l'Estat espanyol es pogués fer res semblant “contra una de les seves
tradicions”. Evidentment, no van faltar les explicacions dels corresponsals de
premsa francesos que, des de Madrid, van explicar que es tractava d'una mena de
complot de “radicals autonomistes i independentistes que tenen segrestada
l'opinió pública de la regió catalana”.
Mentrestant, les autoritats locals treballen per trobar una marca pròpia per
a l'espai català transfronterer. Un dels promotors és Jean-Paul Alduy, president
de l'Aglomeració urbana Perpinyà-Mediterrània, que demana la implicació de
Figueres i Girona en el projecte. Esperant l'enllaç Perpinyà-Barcelona en 47
minuts d'aquí a un any, agències de viatges franceses especialitzades en ofertes
turístiques que inclouen tren i hotel faran una altra campanya publicitària. La
promoció es farà destacant les marques Costa Brava i Pirineu de
Girona. El lema triat per a la campanya seria “Prochain arrêt, Costa
Brava”.
(Font.Elpuntavui.cat)
1 comentari:
la mare que els va parir...
Publica un comentari a l'entrada